zaterdag 21 april 2012

les idee beeldendevorming

de doelgroep voor onze les is groep 7/8. zij bevinden zich in de zichbare werkelijkheidsfase.

We beginnen met de receptieve fase. Hierbij gaan we naar een 2D, 3D en 4D beeld kijken met de kinderen. dit zullen we doen aan de hand van beeldaspecten en beeldbeschouwingsvragen ( zie de blogs 2D, 3D en 4D).

hierna zullen wij de kinderen de volgende beelden laten zien;




hierna zullen we de opdracht aan de kinderen uitleggen.
deze opdracht is alsvolgt;
maak een slapplek voor iemand van een door jou bepaalde groep (kinderen moeten zelf nadenken welk persoon wat voor slaapplek wil). dit is het beeldend probleem. het technisch probleem wat ze hierbij meekrijgen is , dat ze alleen maar mogen knippen en plakken. Bovendien mogen ze enkel kosteloos materiaal gebruiken.

hierna kunnen de kinderen aan de productieve fase beginnen. het is de bedoeling dat de kinderen eerst op papier gaan schetsen om tot een passend ontwerp te komen ( ontwerp proces). Zodra er een ontwerp is wat de kinderen uit willen gaan werken mogen ze met verschillende vormen kosteloos materiaal gaan experimenteren om te kijken welk materiaal het beste is om hun ontwerp mee uit te voeren ( experimenteel fase). Hierna kunnen ze het eind product gaan maken.

Als alle kinderen uiteindelijk hun eindproduct af hebben start de reflectieve fase. We gaan met de klas kijken of het beeldend en technisch probleem is gelukt. Kunnen de kinderen zien om wat voor soort doelgroep het gaat en is dit alles gelukt net akkeeb naar kosteloos materiaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten